Solukuvia, somemarkkinointia ja vuorovaikutusta

Syyskuun artikkeleissa käsitellään nuorten kostonhalua, solukuvantamista tekoälyn avulla, lasten kuulluksi tulemista hoitajien ja lasten välisissä leikkitilanteissa sekä oopperatalojen sosiaalisen median markkinointia. Kysymyksiä tieteestä -sarjassa pohditaan, miksi naisten ura tutkijoina ei etene samalla tavalla kuin miesten.

Johtaako nuorten kostonhalu väkivaltarikoksiin?

  • Kirjoittaja: Laura Mielityinen
  • Yhteiskuntatieteet: kriminologia
  • Soveltuu filosofian, elämänkatsomustiedon, psykologian ja terveystiedon oppitunneille ja lukion moduuleihin FI2, ET2, PS2, PS4, TE2 ja TE3
  • Artikkelin kieli: suomi

Mullistaako tekoäly elävien solujen kuvantamisen?

  • Kirjoittaja: Joanna Pylvänäinen
  • Luonnontieteet: biotieteet
  • Soveltuu biologian ja kemian oppitunneille ja lukion moduuleihin BI1, BI4, BI5, BI6 ja KE2
  • Artikkelin kieli: suomi

Miksi leikkiminen on hyvä tapa kuunnella lapsia?

  • Kirjoittaja: Johanna Kaitsalmi
  • Lääketieteet ja terveystieteet: Hoitotiede, lapsuudentutkimus, vammaistutkimus
  • Soveltuu psykologian ja terveystiedon oppitunneille ja lukion moduuleihin PS2, PS3, PS5, TE2 ja TE3
  • Artikkelin kieli: suomi

Miten ooppera voi olla samanaikaisesti sekä elitististä että saavutettavaa?

  • Kirjoittaja: Inka-Maria Nyman
  • Humanistiset tieteet: kulttuurintutkimus, mediatutkimus, musiikkitiede
  • Soveltuu historian, kuvataiteen, musiikin ja äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneille ja lukion
  • moduuleihin HI4, KU2, KU4, MU3 ja ÄI5
  • Artikkelin kielet: suomi ja ruotsi

Miksi tiedemiehiä tuntuu olevan enemmän kuin tiedenaisia?

  • Kirjoittaja: Kaisa Raatikainen
  • Artikkelin kielet: suomi ja ruotsi