Mediernas PISA-rapportering och antalet författare i vetenskapliga artiklar

I den svenska artikeln i oktober funderar man över hur olika medier rapporterar om elevers PISA-resultat. I serien ”Frågor om vetenskap” förklaras varför vissa vetenskapliga artiklar har många författare medan andra bara har en.

På den finska sidan kan man även läsa om hur cellmodeller kan användas för att studera olika läkemedels potential vid behandling av näthinnesjukdomar, hur maskininlärningsmodeller kan bidra till utvecklingen av elektrokemiska sensorer för hormonmätning och varför vårdpersonal väljer att stanna kvar och arbeta i konfliktområden. De finskspråkiga artiklarna hittar du på vår finska sida.

På grund av höstlovet publiceras oktobernumret redan i början av månaden. Redaktionen önskar sina läsare en fin höst!

Hur talar finska medier om olika elevers skolresultat?

  • Författare: Hanna Acke ja Leena Heikkola 
  • Humaniora och samhällsvetenskaper: pedagogik, språkvetenskap och medieforskning
  • Passar för läroämnen: livsåskådningskunskap, filosofi, samhällslära, modersmål och gymnasiets moduler FI3, LK2, SL1, MO5, MO11
  • Språk: svenska och finska 

Varför har vissa vetenskapliga artiklar många författare och andra bara en?

  • Författare: Camilla Lindholm och Johanna Isosävi 
  • Språk: svenska och finska