Varför delar man bilder från träningsaktiviteter på sociala medier?

Varför delar människor bilder på sina träningsaktiviteter på sociala medier och vilka fördelar kan det i bästa fall ha? Artikeln undersöker träningsentusiasters förhållande till mobilmedia och visualitet samt den sociala gemenskap som är förknippad med detta. Intervju- och bildmaterialet avslöjade olika anledningar och betydelser för delandet av bilder.

Inledning

Jag har en uppgift åt dig: Öppna bildgalleriet på din telefon och titta på bilderna du tagit nyligen. Vem är med på bilderna? Vilka saker eller föremål finns med? Vilken är den allmänna stämningen i dina bilder? Speglar stämningen ditt humör på sistone? Tar du oftare bilder på dig själv eller på det du ser? Är fotografering ett sätt för dig att föra en visuell dagbok över ditt liv? Är det ett sätt för dig att uppleva livet? I vilka stunder tar du inte bilder? Vilken bild delade du senast med andra, antingen privat eller offentligt? Varför?

Frågorna ovan hjälper dig, mig och oss som medlemmar i en gemenskap  att fundera över vår relation till mobilmedia och visualitet. Mobila enheter och applikationer har förändrat vårt sätt att uppleva vardagsmiljön: användningen av smarttelefoner får oss att tänka på händelser, människor och omgivningen på ett visuellt sätt. Att dela bilder är en central del av mobilmedia, men det är inte en produkt av mobilmedia. Fotografering har nämligen alltid varit starkt knutet till spridningen av bilder inom gemenskap, eftersom människor alltid har delat med sig av det de fotograferat.

Man kan grovt sett dela in anledningar till att människor delar bilder i tre: 1) för att tala om bilder, 2) för att tala med hjälp av bilder eller 3) för att hålla kontakt1. För det första kan vi alltså förstå delandet som ett sätt att prata om bilden, situationen eller sammanhanget där fotot togs. Till exempel kan någon visa dig sina bilder och förklara detaljerat vem som är med, var de var och vad de höll på med när bilden togs. Det handlar framför allt om berättelsen bakom bilden, där bilderna väljs ut och används som ankare för berättelser. För det andra kan vi förstå bilddelning som ett sätt att kommunicera genom bilder. Du har säkert hört uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”. Människor använder bilder för att förmedla något visuellt eller för att berätta visuella berättelser, på ett sätt där ord sällan behövs. Slutligen delar vi bilder för att upprätthålla kontakt och stärka våra sociala kontakter. Detta gör vi ständigt och ofta nästan automatiskt med våra smarttelefoner. Mobilmedia har möjliggjort att bilddelning blivit en vana, en sorts ritual som förstärker våra sociala sammanhang. Genom bilder vill vi dela våra upplevelser, och ofta vill vi göra det direkt efter att bilden tagits, så att mottagaren på någon nivå blir en del av vår upplevelse i just den stunden.

I den här texten undersöker jag vilken typ av delning det handlar om när fritidsmotionärer delar bilder av sina fysiska aktiviteter. I min forskning är jag särskilt intresserad av hur motionsentusiaster skapar kollektiva upplevelser genom att dela fotografier på sociala medier.

I bilden syns bergsklättrare som klättrar uppför en klippa.

Hur gjordes forskningen?

För min forskning intervjuade jag tio personer som sysslar med klättring eller traillöpning, och som delade bilder av sin hobby på Instagram. Varje intervju varade i ungefär en timme. Jag analyserade intervjumaterialet genom metoderna för kvalitativ innehållsanalys2, alltså gick jag noggrant igenom varje transkriberad intervju och skrev upp hurdana saker deltagarna pratade om när de talade om att följa andra idrottare och dela bilder på Instagram. Jag var särskilt intresserad av vilka betydelser deltagarna förknippade med delandet av bilder. Varje sak som lyftes upp bildade en kod i min analys. Jag kombinerade närliggande koder och lyckades till slut hitta fyra övergripande kategorier som sammanfattade allt jag observerade.

Efter intervjuerna följde jag, med deltagarnas tillåtelse, deras Instagram-konton i två månader och sparade 165 bilder relaterade till fysisk aktivitet. I den andra delen av analysen gjorde jag en bildtypsanalys3, alltså letade efter återkommande idéer, budskap och berättelser i bilderna. Slutligen kombinerade jag materialen för att ta reda på hur motionsentusiasterna visuellt kommunicerade (bildmaterialet) de betydelser (intervjumaterialet) som de kopplade till bilddelandet.

Vad fann forskningen?

Huvudresultatet från intervjumaterialet är att för motionsentusiaster betyder bilddelning på Instagram att dela inspiration, motivation, kunskap och gemenskap. Huvudresultatet från bildmaterialet är att på Instagram delar klättrare och löpare bilder som är relaterade till naturmiljöer, idrottsprestationer, att övervinna utmaningar och gemenskap.

Den främsta anledningen till att deltagarna följde andra och delade motionsbilder på Instagram var att inspirera andra och att själva bli inspirerade av andra. De förmedlade inspiration genom bilder på naturmiljöer och idrottsprestationer. En av de intervjuade beskrev ömsesidigheten i inspirationen:

Förhoppningsvis inspirerar man andra när man själv blir så inspirerad av vad andra gör. Av de platser där folk varit och just det där hur vardagen ser ut. — Vissa kanske blir intresserade av något som man själv tänker att ”inte är det väl så”. Eller så är det något helt vardagligt eller normalt för en själv. Det är just det som någon annan vill höra om. Jag antar att vi alla tänker likadant, att en resa eller ett evenemang inte är så märkvärdigt. Men för någon annan är det inspiration till något.

Förutom för inspiration delade klättrare och traillöparna bilder på Instagram för att motivera sig själva och varandra till att fortsätta träna. Till skillnad från inspirerande bilder, som fick deltagarna att prova på något nytt, använde de motiverande bilder för att uppmuntra sig själva och andra att fortsätta sin hobby, även under tuffa dagar. En av de intervjuade betonade hur viktigt det var att dela autentiskt innehåll, för gemenskapens skull:

Jag vill inte att det bara ska vara att ”allt är en dans på rosor”. Jag gillar själv att följa personer som är mer äkta. Inte bara såna som säger ”Vilken bra dag det var idag, och vilken bra dag det var idag. Jag kör alltid hårt och oj så kul det är.” — Jag märker också att folk gillar sånt när man berättar genuint. Som man väl kunde förvänta sig. Vi gillar det vi kan relatera till, med både bra och dåliga dagar. Inte nån som aldrig känner annat än glädje.

Många av bilderna som motionsentusiasterna delade gav även information om hobbyn eller förmedlade delarens identitet. Men de använde inte bilderna endast för att sprida information eller bygga sin identitet, utan dessa var en biprodukt av delad inspiration och motivation. Deltagarna kände att de fick socialt stöd från både inspirerande och motiverande bilder. Genom att dela bilder förmedlade de alltså socialt stöd och byggde gemenskap inom sina sociala nätverk. En av de intervjuade illustrerade detta med ett exempel på en bild som hen hade delat:

En kompis hörde av sig här nyligen och berättade att hen såg min bild från en klätterplats, och sa att de blev riktigt peppade. De gick dit genast dagen efter att jag lagt upp bilden på Instagram. De skickade meddelande genast nästa dag och sa ”grymt, vi såg din bild och förhållandena var bra där, så vi drog dit genast nästa dag och klättrade.” För mig var det som ”okej, nu träffade jag rätt, det var precis vad jag ville uppnå”.

Analysen visade att klättrare och traillöpare använder Instagram för att berätta visuella historier om naturmiljöer, idrottsprestationer, samvaro och att övervinna utmaningar. Genom dessa berättelser förmedlar de även sin fysiska plats och närvaro. De delar bilder för att prata om dem och med dem, samtidigt som de ritualmässigt upprätthåller kontakten med andra idrottare. Studien är ett bra exempel på hur alla tre sätt att dela bilder sker samtidigt på sociala medier och hur motionsentusiaster skapar gemensamma upplevelser genom alla tre sätt.

Till slut

Studien visar att för de motionsentusiaster som aktivt följer och delar idrottsinnehåll på Instagram har visuell kommunikation en betydande social påverkan. Flödet av ömsesidiga kortfattade visuella möten kan skapa kollektivt meningsfulla upplevelser för vissa idrottare. Att ömsesidigt dela bilder på sociala medier kan i bästa fall stödja en aktiv livsstil, ge socialt stöd och hjälpa till med att bygga ens identitet.

Den här studien bidrar till forskningen inom mobilmedia och visuell kommunikation och lyfter fram gemenskapsaspekten av sociala medier. Studien tar ändå inte hänsyn till vilka negativa konsekvenser mobilmedia och sociala medier kan ha för dem som aktivt delar innehåll, eller vilka risker som kan komma med användningen. Dessutom är studien begränsad till en specifik grupp och två typer av fysisk aktivitet, vilket gör att resultaten inte kan generaliseras till allt motionsinnehåll som delas visuellt på sociala medier.

  1. Lobinger 2016. ↩︎
  2. Schreier 2014. ↩︎
  3. Grittmann & Ammann 2009. ↩︎